شکلات‌های تیره حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان ضدبیماری به‌نام پلی‌فنول (polyphenol) هستند که حتی روی روند کاهش وزن نیز تأثیر مثبت دارند، به‌ شرط این‌که در مصرف‌شان زیاده‌روی نکنید. ۳۰ گرم شکلات (به‌اندازه‌ی یک قوطی کبریت) ۱۵۵ کالری انرژی و ۹ گرم چربی دارد که ۵ گرم از آن نوع چربی اشباع است، پس اگر می‌خواهید با خوردن اسنک مورد علاقه‌تان چاق نشوید، سعی کنید هم اندازه نگه دارید و هم سراغ شکلات‌هایی بروید که کاکائوی بیش‌تر و شکر کم‌تر دارند.

قهوه

تعجب نکنید، کافئین قهوه به‌عنوان چربی‌سوز شناخته می‌شود و از سلول‌های مغزی هم در برابر آسیب‌های ناشی از دمانس یا زوال عقل حفاظت می‌کند اما وقتی یک فنجان بزرگ لانه با شیر پرچرب سفارش می‌دهید، انرژی دریافتی‌تان را تا ۳۰۰ کالری می‌رسانید و ۱۵ گرم چربی وارد بدن‌تان می‌کنید، پس اگر می‌خواهید از اثرات ضدچاقی این نوشیدنی بهره‌مند شوید، قهوه‌تان را سیاه و تلخ بنوشید تا فقط پنج کالری دریافت کنید و در صورت لزوم یک قاشق شیر کم‌چرب (حدود ۳۰ کالری) به آن اضافه کنید.

آجیل

خوردن آجیل قلب را سالم نگه می‌دارد و عمرتان را طولانی می‌کند، چون سرشار از اسید چرب امگا ۳، پروتئین، ویتامین‌ای‌ و فیبر است، اما آیا معنایش این است که هرچقدر دوست دارید می‌توانید آجیل بخورید؟ اگر به این سؤال جواب مثبت می‌دهید، باید منتظر چربی‌هایی که در بدن‌تان روی هم تلنبار شده و چاق‌تان می‌کند هم باشید. یک چهارم فنجان بادام حدود ۱۳۲ کالری انرژی دارد ولی خوردنش یک دقیقه بیش‌تر وقت نمی‌گیرد! پس به‌جای این‌که مشت مشت آجیل بخورید کاسه‌ی مغزهای روی میز را جمع کنید و توی کابینت بگذارید و هر روز یک تا دو واحد (هر واحد معادل ۶ تا ۱۰ عدد) آجیل دم دست‌تان بگذارید و در طول روز به همان مقدار ناخنک بزنید.

آیس‌تی (چای یخ)

چای جزو نوشیدنی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان است که به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند و خطر دمانس یا زوال عقل را با افزایش سن پایین می‌آورد. اگرچه خوردن یک فنجان چای شیرین شده به جای این‌که ضامن سلامتی‌تان باشد، مضر و از غذاهای چاق کننده است. در هر لیوان آیس‌تی حدود یک تا دو واحد قند وجود دارد و به‌همین خاطر هم کالری‌اش نسبتاً بالاست؛ بنابراین اگر می‌خواهید آیس‌تی بخورید، سراغ انواع آماده‌ی آن نروید، بلکه خودتان چای را آماده کنید و کم‌کم به آن عسل اضافهکنید تا شیرینی‌اش اندازه شود.

سس کچاپ

معتقد هستید که سس کچاپ یکی از بهترین چاشنی‌ها برای غذاست؟ ما هم با شما هم‌عقیده‌ایم. این سس هم کم‌کالری است و هم ویتامین آ دارد اما نقطه ضعفش این است که بخش عمده‌ی طعم آن را نمک و شکر می‌سازد و میتواند از غذاهای چاق کننده باشد؛ بنابراین دفعه‌ی بعد، پیش از این‌که سس را روی غذای‌تان خالی کنید، بیش‌تر فکر کنید! یک واحد سس کچا فقط معادل یک قاشق غذاخوری است.

سالاد ماهی تن

یک واحد ماهی تن که در آب کنسروشده حدود ۳۹ گرم پروتئین به بدن شما می‌رساند و فقط حدود ۱۸۰ کالری دارد، پس می‌تواند کاملاً رژیمی باشد، اما مشکل اصلی این‌جاست که خیلی‌ها به سالاد تن ماهی‌شان سس مایونز اضافه می‌کنند که به‌ازای هر قاشق حدود ۹۰ کالری انرژی و ۱۰ گرم چربی اضافه ایجاد می‌کند و در نتیجه سالاد تند ماهی از غذاهای چاق کننده است، پس اگر می‌خواهید سالادی رژیمی داشته باشید چشم‌تان را روی سس ببندید و در عوض، ماست یونانی را جایگزین کنید که سرشار از پروتئین است.


پنیر

پنیر منبع خوب پروتئین و کلسیم در رژیم غذایی محسوب می‌شود، ولی چربی و در نتیجه کالری بالایی دارد و از غذاهای چاق کننده محسوب میشود. به‌عنوان مثال، ۳۰ گرم پنیر چدار ۱۱۳ کالری و ۹ گرم چربی دارد که ۶ گرم آن از نوع اشباع است؛ بنابراین مراقب مقدار پنیری که در روز می‌خورید، باشید. البته لازم نیست حتماً پنیر بدون چربی بخورید چون چربی خاصیت سیرکنندگی دارد و می‌تواند گرسنگی را به‌تأخیر بیندازد. بهترین انتخاب‌ها برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند، استفاده از پنیر بز یا پنیر فتاست.

غلات آماده‌ صبحانه

روز نان را با خوردن یک کاسه غلات آماده شروع می‌کنید؟ این کار باعث می‌شود حجم زیادی فیبر و پروتئین به بدن‌تان برسد که البته برخلاف تصور خیلی‌ها، به‌ قیمت خوردن مقدار زیادی قند و سدیم تمام می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید با خوردن این صبحانه، سریع اضافه‌وزن پیدا نکنید، موقع انتخاب غلات آماده‌ی موردنظرتان حتماً برچسب روی جعبه را بخوانید و مطمئن شوید که غلات آماده‌ی که می‌خرید به ازای هر واحد (۲/۱ فنجان)، حداقل سه گرم فیبر و کم‌تر از ۱۰ گرم قند داشته باشد.

ماست میوه‌ای

یک لیوان ماست فقط حدود ۱۰۰ کالری انرژی دارد و سرشار از کلسیم دوست‌دار استخوان است ولی یک کاسه‌ی کوچک ماست میوه‌ای ۱۵۰ کالری و ۲۶ گرم قند خواهد داشت، پس بهتر است ماست میوه‌ای را در خانه و با میوه‌های تازه و عسل درست کنید و به‌جای ماست معمولی، سراغ ماست یونانی بدون چربی بروید که به‌طور طبیعی قند کم‌تر و دو برابر پروتئین دارد و شما را کاملاً سیر نگه می‌دارد.

آووکادو

این میوه‌ی گرمسیری جزو سوپر غذاهاست که انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها را در خود جای داده و فیبر موجود در آن شکم سیرکن است. از طرف دیگر آووکادو منبع خوب اسیدهای چرب غیراشباع است که برای سلامت قلب و عروق‌تان به آن‌ها احتیاج دارید؛‌ اما اگر هدف‌تان این است که وزن کم کنید، از مصرف بی‌رویه آووکادو جداً پرهیز کنید تا مبادا یک دفعه روی ترازو بروید و غافل‌گیر شوید. آووکادو پرچرب و در نتیچه پرکالری است، طوری که هر عدد از این میوه بیش از ۳۵۰ کالری وارد بدن می‌کند، بنابراین میان‌وعده‌ای که با آووکادو درست می‌کنید، حتی ممکن است از یک وعده غذای معمولی هم کالری بیش‌تری داشته باشد.

برگر گیاهی

بله برگر گیاهی هم میتواند از غذاهای چاق کننده باشد، فکر میکنید چون اسمش گیاهی است، کالری و چربی ندارد؟ اصلاً این‌طور نیست! اگر چه ساندویچ‌های برگر گیاهی چربی و کلسترول کم‌تری در مقایسه با همبرگرها و چیزبرگرهای معمولی دارند، اما با اضافه شدن سس کچاپ و پنیر و سس مایونز و نان ساندویچی، کالری‌شان به بیش از ۱۰۰۰ می‌رسد. البته لازم نیست تا آخر عمر از خوردن ساندویچ موردعلاقه‌تان چشم بپوشید تا چاق نشوید، اما بهتر است موقع انتخاب محتویات ساندویچ، کمی محتاط‌ـر باشید و آن را با انواع سبزی و سس‌های بدون چربی پر کنید.

میوه‌های خشک

مگر می‌شود به لواشک، برگه‌ی زردآلو، آلوی خشک یا آلبابوخشکه هم نه گفت؟! این میوه‌های خشک که از نظر خواص تقریباً شبیه میوه‌ها هستند با این تفاوت که آب‌شان را از دست داده و خشک شده‌اند. به همین دلیل هم یک فنجان میوه خشک چیزی حدود پنج تا هشت برابر میوه‌های تازه کالری و شکر دارد برای این‌که حساب کار دست‌تان بیاید، بد نیست بدانید که یک فنجان انگور تازه ۶۰ کالری انرژی دارد، در حالی که انرژی یک فنجان کشمش به ۴۶۰ کالری می‌رسد؛ بنابراین بهتر است تا حد امکان از میوه‌های تازه در برنامه‌ی غذایی‌ روزانه‌تان استفاده کنید و میوه‌های خشک را به‌عنوان چاشنی مصرف کنید، نه میان‌وعده