مطالب پزشکی را با طب فا دنبال کنید

۱۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

نوشیدنی های ضد سرطان

 امروزه سرطان یکی از بیماری‌های مورد توجه در سرتاسر جهان است. متأسفانه این بیماری مهلک انواع مختلفی دارد و سالانه میلیون‌ها نفر را به کام مرگ می‌کشاند. درست است که عوامل وراثتی تأثیر زیادی در بروز این بیماری دارد اما نباید تأثیر تغذیه را به عنوان عاملی مهم در ابتلا و پیشگیری از آن نادیده گرفت. سلول‌های سرطانی همیشه در بدن وجود دارند اما رشد و تکثیر آن‌ها به خود ما، عادت‌ها و نوع تغذیه‌مان بستگی دارد.

سرطان انواع متعددی دارد و واکنش بدن و متاستاز آن در هر بدن متفاوت است. مهم این است که در جنگ بین سرطان و بدن طرف بدن را بگیرید و به سلول‌های سرطانی مجال رشد ندهید. در این مطلب چند نوشیدنی مفید و صد در صد طبیعی معرفی می‌کنیم که خواصی ضدسرطانی دارند و حالت اسیدیته ی بدن را کاهش می‌دهنددر ادامه نوشیدنی هایی که به نوشیدنی های ضد سرطان معروف هستند را می خوانیم

ترکیب هویج؛ سیب و اسفناج

این ترکیب مواد مغذی فوق‌العاده‌ای مانند ویتامین‌های A،E و B و همچنین مواد مغذی فوق‌العاده‌ای مانند کلسیم به بدن می‌رساند و برای پیشگیری از رشد سلول‌های سرطانی فوق‌العاده است.

طرز تهیه آب هویج، سیب و اسفناج :
کافی است این مواد غذایی را داخل مخلوط‌کن بریزید تا بافتی یکدست و خامه‌ای حاصل شود. اگر ترکیبات زیاد غلیظ باشد می‌توانید مقداری آب دیگر به آن اضافه کنید تا رقیق تر شود.

نوشیدنی کلم
کلم برگ از ترکیبات مغذی مانند پروتئین، کربوهیدرات، منیزیم، پتاسیم و ویتامین C می باشد
کلم برگ یکی از سبزیجات ویژه است که ترکیبات مغذی زیادی مانند پروتئین، کربوهیدرات، منیزیم، پتاسیم و ویتامین C به بدن می‌رساند. ترکیب آن با سبزیجات دیگر شما را در برابر مهلک‌ترین بیماری این روزها ایمن کرده و بدنتان را تقویت می‌کند.

طرز تهیه نوشیدنی کلم :
کافی است که کلم و آب را میکس کنید. برای کاهش طعم تلخ این نوشیدنی کافی است نیم تا یک لیوان آب هویج به آن اضافه کنید. اگر جزو طرفداران بروکلی هستید می‌توانید از این کلم فوق‌العاده مفید نیز در ترکیب این نوشیدنی استفاده کنید.

نوشیدنی سبز
با انواع کلم نوشیدنی سبز و مقوی برای پیشگیری از سرطان تهیه کنید
همان‌طور که گفته شد کلم جزو سبزیجات فوق‌العاده برای پیشگیری از سرطان است. می‌توانید از کلم نوشیدنی دیگری نیز تهیه کنید که با رساندن مواد مغذی به بدن مانع از تشکیل سلول‌های سرطانی و تکثیر آن‌ها می‌شود.

طرز تهیه نوشیدنی سبز :
باید مواد سبز را با آب سه عدد پرتقال میکس کنید. استفاده از بروکلی اختیاری و بسته به ذائقه‌ی خودتان دارد. توصیه می‌کنیم این نوشیدنی را به صورت ناشتا میل کنید تا خواص آن به خوبی جذب بدن شود.

سیر خام را به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کنید. این ماده‌ی غذایی اثرات فوق‌العاده‌ای داشته و نه تنها در درمان سرطان بلکه برای مقابله با انواع بیماری‌ها مانند دیابت نیز موثر است.

آب گوجه فرنگی 
گوجه فرنگی، حاوی خواص آنتی اکسیدان بالایی بوده و یکی از منابع غذایی فوق العاده‌ی لیکوپن است

اثرات آب گوجه فرنگی در درمان و پیشگیری از سرطان شناخته شده است. این میوه حاوی خواص آنتی اکسیدانی بالایی بوده و یکی از منابع غذایی فوق العاده‌ی لیکوپن است. لیکوپن یکی از ترکیبات مفید برای پیشگیری از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی محسوب می‌شود.

روش تهیه آب گوجه فرنگی :
ترکیبات ذکرشده را در مخلوط کن ریخته و میکس کنید. در نهایت کمی ریحان (اگر دوست دارید) به آن اضافه کنید که طعم نوشیدنی را بهتر کند.

آب سیب، هویج و زنجبیل
ترکیبی از هویج، سیب و اسفناج دارای کلسیم و مواد مغذی می باشد
یک نوشیدنی تهیه شده از سیب، هویج و زنجبیل برای کاهش سلول‌های سرطانی بسیار موثر است. زنجبیل یک ماده‌ی غذایی فوق‌العاده‌ی ضدسرطان است. به همین دلیل نیز استفاده از آن توصیه می‌شود. نوشیدنی تهیه شده از این مواد غذایی انرژی خوبی به بدن رسانده و خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی و آرام بخشی دارد.

روش تهیه آب سیب، هویج و زنجبیل :
سیب‌ها و هویج را خرد و زنجبیل تازه را رنده کنید. حواستان باشد که میزان کمی زنجبیل کافی است چون طعم آن تند است. تمام مواد را داخل مخلوط‌کن بریزید تا یک نوشیدنی یکدست حاصل شود.

فراموش نکنید
تأثیر این نوشیدنی‌ها در آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات کاهنده‌ی حالت اسیدیته‌ی بدن موجود در آن‌هاست. نتایج بررسی‌های متعدد که در خصوص سرطان و روش‌های پیشگیری و درمان آن انجام شده است نشان می‌دهد که هر چه حالت اسیدیته‌ی خون بالاتر باشد امکان ابتلا به سرطان افزایش پیدا می‌کند.

در نهایت اینکه توصیه می‌کنیم سیر خام را به برنامه‌ی غذایی تان اضافه کنید. این ماده‌ی غذایی اثرات فوق‌العاده‌ای داشته و نه تنها در درمان سرطان بلکه برای مقابله با انواع بیماری‌ها مانند دیابت نیز موثر است

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهناز خانم

مصرف برنج سرطان زا است

مصرف سموم و آلاینده‌های صنعتی از گذشته وجود داشته و همچنان نیز ادامه دارد. متأسفانه والدین با این باور غلط که برنج عاری از هر گونه آرسنیک شیمیایی است آن را در هر وعده خوراک غذایی فرزندان خود قرار می‌دهند.

دانشمندان بریتانیا هشدار داده‌اند که برنج کشت شده آلوده بوده و حاوی مقداری آرسنیک شیمیایی می‌باشد.

در اینجا قصد داریم با ارائه روش پختی جدید خبر خوشی را به شما بدهیم. باید گفت که این روش پخت برای مصرف کودکان بی‌خطر بوده و آثار منفی آن را از بین می‌برد.

توصیه می‌شود که از دستگاه قهوه جوش استفاده کنید، چرا که باعث می‌شود چیزی حدود ۸۵درصد از میزان آرسنیک کم شود. همچنین میزان مابقی آرسنیک نیز کاملاً بی‌خطر می‌باشد.

این فرآیند در حال حاضر ثبت اختراع نیست اما دانشگاه کوئینز در بلفاست به دنبال ثبت آن به دلیل اعتبار در پخت و پز می‌باشد.

برنج به طور کلی ۱۰ برابر بیشتر از سایر مواد غذایی آرسنیک غیرآلی دارد. این بدان معناست افرادی که به طور منظم در رژیم غذایی خود برنج دارند مقدار زیادی آرسنیک ناسالم را وارد بدن خود می‌کنند.

علاوه بر این در روش کلی پخت برنج به این طریق که آب را جوش آورده و سپس برنج را می‌پزند (روش آبکش کردن) بسیار بهتر از روش‌های دیگر است، چرا که میزان آرسنیک آن کم می‌باشد. موفقیت این روش پخت ۵۷ تا ۵۸ درصد بیشتر از دیگر روش‌هایی است که در آن آرسنیک موجود است.

باید افزود: که میزان بالای آرسنیک باعث بروز بیماری‌های قلبی، دیابت، ریه و سرطان مثانه و آسیب سیستم عصبی می‌شود.

گفتنی است که برنج قهوه‌ای به نسبت نوع سفید آن از آرسنیک بالاتری برخوردار است. همچنین در یک کشف جدید و وحشتناک مشخص شد که میزان وجود آرسنیک در شیر برنج به شدت زیاد است که به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که کودکان مصرف کنند.

متأسفانه کمیسیون اروپا مشخص کرده است که برخی محصولات چون غلات صبحانه شامل این سطح بالا از آرسنیک هستند که به طور مستقیم برای مصرف نوزادان و کودکان نوپا قرار می‌گیرد

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهناز خانم

هرگز کودکتان را کنار خود نخوابانید

میترا حکمی شوشتری دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، در گفت‌وگویی با اشاره به عوارض و نتایج جداکردن اتاق خواب کودک از والدین افزود: از نظر فرهنگی باید به ابعادی توجه کنیم که خیلی مهم هستند، بیشتر مادرها از ۶ ماهگی و ۸ ماهگی اتاق خواب کودک را جدا می‌کنند و با این کار به بچه کمک می‌شود تا در آن محیطی که می‌خوابد به نبودن والدین عادت کند و آن محیط را می‌پذیرد ولی غالبا والدین این کار را انجام نمی‌دهند و می‌گذارند بعد از اینکه بچه نسبت به محیط شناخت پیدا کرد و عملا تا دو سالگی با مقاومت زیادی روبه رو می‌شوند ولی بچه نمی‌خواهد اتاق جدا داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه والدین باید در اتاق خواب بچه باشند تصریح کرد: اگر والدین نمی‌توانند بچه را تنها بخوابانند رختخواب کودک را بین خودشان نگذارند حداقل کنار مادر باشد و گزینه دیگری که امکان جدایی اتاق کودک از والدین نیست این است والدین با کودکان خود در اتاق آنها باشند تا اینکه کودک عادت کند به اتاق خواب والدین چون از بین نبردن این عادت سخت‌تر است یعنی کودک احساس امنیت در اتاق خود را ندارد و بچه مدت طولانی با والدین می‌ماند و وابسته تر هم می‌شود و این احساس به او دست می‌دهد که همه مسائل را والدین باید مدیریت کند حتی نیازهایی که ممکن است شب به آن احتیاج داشته باشد به هر حال در مراحل بعدی زندگی خود وقتی می‌خواهد به جایی برود و دور از والدین باشد عملا برایش سخت می‌گذرد و در واقع به عنوان یک آدم وابسته در جامعه شناخته می‌شود و ممکن است ترس از تاریکی، ترس از تنهایی در آن شدیدتر شود و به آن عادت کرده که همیشه چشم باز می‌کند یکی را کنارش ببینید و احساس تنها بودن را بخشیده و فرصت این کار را به بچه ندادند.
میترا حکیم شوشتری با بیان کم شدن اعتماد به نفس کودکان در این مسأله اظهار داشت: اگر با تهدید و توبیخ و به زور بچه را در جای خودش بخوابانند باعث می‌شود که رابطه والدین با کودک خراب شود و احساس ترس و احساس بی‌اهمیتی به کودک دست دهد و این‌ها می‌تواند در دراز مدت ایجاد شود.

وی تأکید کرد: گاهی اوقات که بچه‌ها بعد از مدتی تنها می‌خوابند دوباره اصرار دارند کنار والدین خود بخوابند که باید به دنبال مشکلات اضطرابی درون کودک باشیم و دنبال اینکه یک محرک ترسناک در محیط وجود دارد که یکسری اطلاعات ترسناک به کودک می‌دهد و این عوامل باعث می‌شود که دور از والدین چیزهایی را تجربه کنند که در واقع درآن سهیم نیستند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطر نشان کرد: والدین خیلی حساس به این هستند که اتفاق خاصی برای کودکشان می‌افتد، بعضی از این والدین جلوی بچه در مورد مسائل جنسی چیزی نشان نمی‌دهند ولی خیلی تأکید می‌کنند که باید در اتاقت باشی یا اجازه ورود به اتاق خودش را نمی‌دهند و با این کار خیلی کودک را کنجکاو می‌کنند و چون الان بچه‌ها بخشی از اطلاعات را متأسفانه ممکن است از طریق رسانه‌های مختلف مانند ماهواره اطلاعات جنسی کسب کنند به همین دلیل دنبال این طور روابط بین پدرومادر خود می‌گردند و این باعث می‌شود که حس ترس و ناامنی در کودک به وجود آید زیرا بچه‌ها حس‌های واقع‌تری برای مادر خود دارند و نسبت به مادر خود پرخاشگر می‌شوند.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهناز خانم

معجزه ای به نام عسل

دکتر مینایی، متخصص طب سنتی در گفتگویی با اشاره به خواص عسل افزود: طبیعت عسل گرم و خشک است و با توجه به مناطقی که در آن شکل می‌گیرد گرمی و خشکی آن متفاوت است بطور مثال سبلان نسبت به مناطق گرم و خشک دارای عسل‌هایی با گرمی خفیف تا میانه است.

متخصص طب سنتی اظهار داشت: عسل برای افراد در سنین مختلف اثرات گوناگونی دارد، جوانان با مزاج گرم باید عسل را با آب ترکیب کنند تا گرمی آن کمی تعدیل شود سپس میل کنند در غیر این صورت گرمیشان افزایش پیدا می‌کند و خوردن عسل بجای خیر بودن برایشان شر می‌شود، افراد میانسال و کهنسال می‌توانند عسل را مستقیماً میل کنند و هرچه این ماده از مناطق گرمتر تهیه شده باشد، برایشان مفیدتر است.

دکتر مینایی در ادامه با اشاره به خوردن عسل به همراه مصطکی (صمغ نوعی درخت) تصریح کرد: این ترکیب جاذب‌الرطوبت است یعنی رطوبات اضافی در قلب و مغز و کبد که سه عضو اصلی در بدن هستند را جذب می‌کند و به تبعیت از آن‌ها بقیه اعضا و بافت‌های بدن سالم حفظ می‌شوند، همچنین این ماده رطوبت معده را می‌گیرد و به آن کمک می‌کند تا هضم اولیه به خوبی صورت بگیرد.

وی بیان کرد: گاهی می‌توانیم از عسل برای تشخیص بارداری استفاده کنیم اگر خانومی در ماه اول و دوم دوره نداشته باشد و فکر کند که باردار است می‌توان کمی عسل را با آب ترکیب کرد و به او داد اگر حالت تهوع پیدا کرد باردار است، یعنی از راه طبیعت پی به طبیعت بدن می‌بریم.

متخصص طب سنتی عنوان کرد:‌ عسل حامل داروست و این قابلیت را دارد که دارو یا گیاهان دارویی مختلف را در بدن حمل کند و به محلی که این ‌دارو می‌خواهد اثر گذارد، ببرد و همچنین تأثیرگذاری بهتر دارو را تشدید می‌کند و به عنوان کمک کننده محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آشامیدن عسل همراه با روغن‌ها مثل روغن گل سرخ می‌تواند بعنوان ماده‌ای ضد سرفه استفاده شود و به سالم ماندن ریه‌های انسان کمک می‌کند افرادی که دچار رنگین شدن پوست می‌شوند (مثلاً قهوه‌ای تیره می‌شود) می‌توانند برای شفاف شدن پوست خود ترکیبات عسل را مصرف کنند.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
مهناز خانم

میوه ای پرخاصیت که با دندان ها ناسازگار است

کارشناسان دندانپزشکی هشدار می‌دهند مصرف لیموترش به همراه آب گرم و یا چای می‌تواند بشدت سبب آسیب دیدن دندان‌ها شود.

گفتنی است، بسیاری از افراد به همراه چای خود از لیموترش استفاده می‌کنند و یا صبح‌ها برای سم‌زدایی از بدن مخلوط لیموترش و آب گرم می‌نوشند که با این کار PH دهان آنها حالت اسیدی پیدا می‌کند.

اسیدی شدن PH دندان سبب آسیب رسیدن به مینای دندان، لکه‌لکه شدن رنگ دندان‌ها و بروز پوسیدگی در دندان می‌شود.

مخلوط لیموترش و آب گرم برای رفع مشکلات کبدی، دفع سموم از بدن، هضم بهتر مواد غذایی، کم کردن وزن و از بین بردن دل درد استفاده می‌شود و یک روش درمانی قدیمی منسوب به اطباء تمدن مصر باستان است.

دندانپزشکان اما هشدار می‌دهند نوشیدنی‌های اسیدی سبب افزایش فرسایش مینای دندان و تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود این حالت در صورتی که دمای آب بسیار بالا باشد تشدید می‌شود.
بر اساس تحقیقات آب لیموترش دارای PH بین ۲ و ۳ است و محیط دهان را بسیار اسیدی می‌کند.

کارشناسان بر این اساس به افرادی که خواهان نوشیدن آب گرم و لیموترش هستند، توصیه می‌کنند این نوشیدنی را با آب گرم و نه آب جوش میل کنند و نیزاز نی برای نوشیدن آن استفاده کنند تا کمترین تماس بین محلول اسیدی و دندان‌ها به وجود بیاید.

همچنین پس از نوشیدن این محلول حتماً دهان خود را با آب شسته و یا پس از ۳۰ دقیقه مسواک بزنند.

انواع نوشیدنی‌ها می‌توانند اثرات مخربی بر سلامت دندان‌ها بگذارند کارشناسان توصیه می‌کنند افراد از نوشیدنی‌های کم شیرین، غیراسیدی و گازدار و با حرارت ملایم، نه خیلی داغ و خیلی سرد برای حفظ سلامت دندان‌ها و دستگاه گوارش خود استفاده کنند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهناز خانم

بهترین فرمول برای محو چین و چروک صورت

راه‌های فراوانی برای از بین بردن چین و چروک های روی پیشانی و بخشیدن جوانی به چهره وجود دارند. در اینجا چند نمونه را به شما معرفی می‌کنیم:

از بین بردن چین وچروک روی پیشانی با سبک زندگی درست 
عادت اخم کردن را از سرتان بیندازید و لبخند را جایگزینش کنید. خواب کافی داشته باشید و خود را زیر فشار استرس‌ها له نکنید. به تغذیه توجه کنید و همواره مصرف میوه و سبزی را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

از بین بردن چین و چروک روی پیشانی با ماساژ روغن زیتون 
هر روز ده دقیقه پیشانی‌تان را با روغن زیتون در جهت بالا پایین ماساژ دهید. برای دریافت نتیجه بهتر، کمی روغن نارگیل هم به آن بیفزایید.

با آب مرکبات چین و چروک پیشانی تان را از بین ببرید 
مرکبات مثل پرتقال و لیمو سرشار از ویتامین C و E هستند و به لطافت و جوانی پوست کمک می‌کنند. آب آنها را بگیرید، پنبه را آغشته به آنها کنید و روی پیشانی‌تان بمالید یا این‌که پالپ مرکبات را بر روی پیشانی‌تان قرار دهید.

روغن بذرکتان بهترین گزینه برای رهایی از چروک‌های پیشانی 
هر شب پیش از خواب حدود دو تا سه قاشق غذاخوری از آن را روی چروک‌ها بمالید تا در مدت زمانی کوتاه از نتایج فوق‌العاده‌اش شگفت‌زده شوید. در صورتی که روغن بذرکتان در دسترس ندارید، از روغن کرچک استفاده کنید.

با ژل آلوئه‌ورا و سفیده تخم‌مرغ با چین و چروک پیشانی تان خداحافظی کنید 
هر دو حاوی ویتامین E هستند که به ویتامین جوانی معروف است. آنها را با هم مخلوط کنید تا شکل خمیر پیدا کند و آن را روی پیشانی‌تان بمالید. پس از گذشت یک ربع ساعت پیشانی‌تان را با آب گرم بشویید تا به بهترین نتیجه برسید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهناز خانم

کرم‌های لاغری با بدن ما چه می‌کنند؟

دکتر مریم اکبری در گفتگویی با اشاره به اینکه لاغر شدن و رسیدن به تناسب اندام پروژه‌ کوتاهی مدتی نیست لاغر شدن به برنامه‌ریزی دقیق، زمان کافی، اراده و پیروی از یک رژیم لاغری اصولی نیاز دارد و به مرور زمان هم اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: بدون شک رژیم غذایی به تنهایی می‌تواند به کاهش یا افزایش وزن شما کمک کند اما در صورتی که ورزش را هم به برنامه زندگی روزانه‌تان اضافه کنید.

البته اگر می‌بینیم چربی بیشتر در ناحیه شکم و پهلو جمع می‌شوند به خاطر تنظیمات خاصی است ک در بدن ما حاکم است.

بدن چربی‌های اضافی را در جایی که کمترین خطر را برایش دارد ذخیره می‌کند و هر وقت که لازم داشت از همان جا برمی‌دارد.

این متخصص تغذیه در خصوص کرم‌های لاغری اضافه کرد: در واقع نهایت کاری که این ژل‌ها می‌توانند انجام دهند ایجاد تعریق در پوست است و اصلا نمی‌توانند باعث سوزاندن چربی در بدن شوند و فقط چربی‌ها را مخفی می‌کند و پس از مدتی دوباره چربی‌ها نمایان می‌شود.

اکبری افزود: ژل‌های لاغری تأثیری در رفع چربی‌های موضعی بدن ندارند و با خرید آنها فقط پول‌تان را دور ریخته‌اید و استفاده‌ی مداوم از آنها بدن آب زیادی را از دست می‌دهد و یا با مشکل کم‌آبی و شوک ناشی از آن مواجه می‌شود.

دکتر اکبری در خصوص عوارض پوستی هم گفت: افرادی که پوست‌های حساسی دارند به هیچ وجه نباید سراغ این چنین محصولاتی بروند به دلیل مکانیسم اثر این ژل‌ها به اصطلاح لاغری، پوست با تعریق زیادی مواجه می‌شود که در حال آب کردن چربی‌های بدن است دیدن این صحنه تمایل بیشتری پیدا می‌کنند به این کرم‌ها.

البته برخی ترکیب‌های دارویی می‌توانند به صورت موضعی در درمان سلولیت و چربی‌های موضعی خاص تا حدودی موثر باشد. این ترکیب‌ها در کنار روش‌های لیزرتراپی و هورمون‌ درمانی بیشتر جنبه درمانی دارند و تحت شرایط خاص زیر نظر پزشک و برای افراد خاص به کار می‌روند و بدون شک مصرف مداوم آنها عوارض جانبی متعددی دارد. این که یک ژل بتواند از طریق پوست جذب شود و چربی‌های بدن را بسوزاند هرگز در علم اثبات نرسیده است.

این متخصص تغذیه در پایان خاطرنشان کرد: این کرم‌ها باعث کم شدن چند سانتی‌متر از سایز خواهند شد و در عین حال ظاهر پوست را حفظ می‌کنند اما در همه موارد منظور آن لاغر شدن به معنای سنتی‌اش یعنی از بین بردن واقعی چربی‌ها نیست.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهناز خانم

علت اصلی مرگ ناگهانی جوانان چیست؟

در افراد بالای ۳۰ سال، بیماری قلبی معمولا به دلیل گرفتگی یا انسداد رگ های تامین کننده قلب به وجود می آیند مانند بیماری شریان های سرخرگی یا بیماری شریان های کرونری. اما در افراد جوان تر و کودکان چیزی بیش از بیماری شریان های سرخرگی عامل این اتفاق است. دلایل اصلی در زیر لیست شده اند. برخی از این ها ارثی ، برخی در زمان حیات افراد به آسانی قابل تشخیص و برخی دیگر شاید تا زمان مرگ ناگهانی قابل تشخیص نیستند.

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) :
در این بیماری دیواره های قلب به صورت غیر طبیعی بدون علت قابل تشخیصی ضخیم می شوند. در بعضی از بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک سال ها علایمی وجود ندارد و برخی دیگر دچار آریتمی های تهدید کننده حیات یا مرگ قلبی ناگهانی می شوند. البته شایع ترین نشانه در بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، تنگی نفس در زمان فعالیت است. با پیشرفت بیماری کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک ، بطن چپ متسع می شود. ممکن است در کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک ،درد ایسکمیک قفسه سینه بدون وجود بیماری عروق کرونر موجود باشد. ممکن است سنکوپ در نتیجه ی انسداد شدید مسیر بطن چپ روی دهد.

آریتمی کاردیومیوپاتی بطن راست (ARVC) :
در این بیماری ماهیچه های قلب به دلیل مقدار زیاد چربی و بافت همبند غیر طبیعی نازک می شود. این بیماری بیشتر بر سمت راست قلب تاثیر گذار است.

کاردیومیوپاتی اتساعی (DCM) :
در کاردیومیوپاتی اتساعی یک یا هر دو بطن بزرگ می شوند و عملکرد سیستولیک یک یا هر دو بطن اختلال پیدا می کند. علت ایجاد کاردیومیوپاتی اتساعی مشخص نیست، ولی بسیاری از بیماری ها، سموم و اختلالات متابولیک ایجاد کننده آسیب میوکارد می توانند موجب بروز کاردیومیوپاتی اتساعی شوند. بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی اتساعی ممکن است علی رغم اختلال شدید عملکرد بطن چپ، سال ها بدون علامت باشند، ولی در اغلب موارد کاردیومیوپاتی ، نشانه های نارسایی احتقانی قلب وجود دارند و ممکن است آریتمی های علامتدار دهلیزی یا بطنی و نیز مرگ ناگهانی ایجاد شوند.

بیماری های قلبی مادرزادی
بیمارى‌هاى مادرزادى قلب (Congenital Heart disease) شامل گروهى از ناهنجارى‌هاى ساختمانى قلب و عروق است که در زمان تولد وجود دارند، اما ضرورتاً بعد از تولد ممکن است تشخیص داده نشود. برخی از این بیماری ها ممکن است ارثی باشند. این بیماری ها شامل :
بیماری های مربوط به دریچه ها و بیماری های پیچیده تر اختلال در دریچه های قلب که مرتبط با دیگر اختلالات در ساختار قلب می باشد مانند “حفره در قلب” (مانند تترالوژى فالوت).
آنومالی های عروق کرونر زمانی اتفاق می افتد که یک نظم غیرطبیعی در عروق تامین کننده خون برای ماهیچه ها وجود داشته باشد.

التهاب عضله قلب
این بیماری معمولا به دلیل عفونت های ویروسی ، همچنین می تواند به دلیل عوارض دارویی به وجود آید و موروثی نیست.

بیماری های بافت همبند ژنتیکی
شامل بیماری های غیر ارثی است که بر ساختار حمایت کننده ، تقویت کننده و ارتجاعی دیواره های رگ های خونی اصلی و به میزان کمتر ماهیچه های قلبی تاثیر می گذارد. مانند بیماری های سندروم مارفان و سندروم اهلر دانلوس. این شرایط باعث مرگ ناگهانی به وسیله آریتمی و یا پارگی رگ های اصلی قلب مانند آئورت می شود.

افتادگی دریچه میترال
افتادگی یا پرولاپس‌ دریچه‌ میترال‌ یک‌ اختلال‌ نسبتاً شایع‌ و اغلب‌ خوش‌خیم‌ است. دریچه میترال دو پره یا لیف لت دارد و بین حفرات سمت چپ قلب یعنی دهلیز چپ و بطن چپ قرار دارد. در حین انقباض دهلیز چپ دریچه باز و خون از دهلیز چپ وارد بطن چپ میشود ولی در حین انقباض بطن چپ بسته می شود و مانع ورود خون به دهلیزها می گردد. در برخی افراد یکی از این پره ها یا هر دوی آن ها بزرگتر بوده یا بافت نرمتر داشته و بنابراین هنگامی که بطن چپ منقبض می شود و دریچه ها بسته می شوند ، پره های دریچه بجای گرفتن شکل قیفی شکل نرمال، به سمت عقب و به درون دهلیز چپ (مانند یک چتر نجات به داخل ) خمیده می شوند ( افتادگی یا پرولاپس). و این ناهنجاری در بسته شدن دریچه میترال قلبی را پرولاپس دریچه میترال ( MVP ) می نامید. این بیماری شایع است و معمولا از هر ۲۰ نفر یک یا دو نفر می توانند به آن مبتلا باشند. این بیماری معمولا بدون علامت و خوش خیم است. در برخی موارد نادر افتادگی دریچه میترال می تواند در خانواده ارثی و باعث آریتمی و مرگ ناگهانی گردد.

بیماری های هدایت گره قلب
گره دهلیزی-بطنی ساختاری تشریحی در سامانه هدایت الکتریکی قلب است که شبکه الکتریکی موجود در دهلیزها را به بطن‌ها متصل می‌کند. ارتباط الکتریکی دهلیز و بطن‌ها از طریق گره دهلیزی-بطنی برقرار می‌شود از این جهت هرگونه اختلال در این گره موجب اختلال در انتقال جریان الکتریکی به بطن‌ها شده و حتی در موارد شدید می‌تواند به بلوک قلبی کامل منجر شود. آسیب به این گره می‌تواند در طی سکته قلبی رخ دهد.

دلایل مرتبط با مصرف دارویی
مصرف خودسرانه دارو ها، مصرف دارو های غیرقانونی و تامین از مراکز غیر قانونی به صورت بالقوه خطرناک است اما مخصوصا اگر بیش از اندازه مصرف شود می تواند عوارض جانبی جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. این عوارض می تواند باعث آریتمی ( اختلال در نظم قلب) و مرگ ناگهانی گردد.

دلایل دیگر
تحقیقات نشان داده اند که مرگ ناگهانی در موارد نادر با مواردی چون تشنج (بیماری صرع) و حملات شدید آسم به وجود آده اند. آمبولی ریوی که در اثر بی تحرک بودن طولانی در سفر های هوایی به وجود می آید می تواند باعث مرگ ناگهانی شود.

سندروم مرگ آریتمی ناگهانی (SADS)
هر یک نفر از ۲۰ مورد مرگ قلبی ناگهانی دلیل خاصی نمی توان یافت. بنابراین علت مرگ غیر قابل تشخیص شرح داد می شود. این موارد سندروم مرگ آریتمیک ناگهانی نامیده می شود

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهناز خانم

بهترین راه درمان درد معده

شاهین شهبازی متخصص گوارش در گفتگو با خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: بیماری التهاب معده علامتی ندارد و در مواردی مانند: هنگام غذا خوردن، سوزش پشت جناح، سوزش سر دل به شکل نادرست، بیشترین دلیل التهاب معده مبتلا شدن به میکروب هلیکو باکتری است و طولانی شدن آن است و از دیگر علائم این بیماری، البته بیماری شبه التهاب معده که این مریضی بر اساس مسکن بروفید و داروی غیر اسکروئیدی هم است.


وی در ادامه افزود: افراد بیماری که در آی سی یو بستری هستند اگر دچار التهاب معده و این بیماری اگر ادامه پیدا کند دچار زخم معده و خونریزی می‌شود، لازم به ذکر است که ورود کیسه صفرا به معده باعث بیماری التهاب معده می‌شود.

این متخصص گوارش گفت: راه درمان این نوع بیماری‌ها به این طریق است: کسانی که از انواع مسکن‌ها مانند مسکن بروفید و غیر اسکروتیدی استفاده می‌کنند آن را قطع کنند و همچنین رعایت بهداشت فردی یکی دیگر از راه حل‌های درمان این بیماری است، در کشورهایی که بهداشت فردی رعایت می‌شود بیماری‌های از جمله التهاب معده در آن دیده نمی‌وشد مسائلی باید رعایت شود به شرح زیر است مثل: نباید از ظروف غذا مشترک استفاده کرد، مسواک بیش از سه بار.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهناز خانم

از خوبی کردن غافل نمانید

مهربان بودن و مهربانی کردن به دیگران تاثیرات مفید و مثبتی روی سلامتی تان خواهد گذاشت می خواهیم به تاثیرات مفید و بی نظیر خوبی کردن به اطرافیان اشاره کنیم

دفعه بعد که می‌خواستید درمورد کسی غیبت کنید، با همکارتان دعوا کنید یا با کسی بی‌ادبی و پررویی کنید، این را یادتان باشد: بدجنس بودن سلامتی‌تان را به خطر می‌اندازد.

ولی برعکس، مهربانی می‌تواند سالها به طول عمر شما اضافه کند. همچنین در لحظه‌های که از عصبانیت دوست دارید مشت بر دیوار بکوبید یا دچار استرس شوید، شادترتان می‌کند.

اینجا به نه دلیلی که نشان می‌دهد مهربان بودن می‌تواند فواید جسمی و فکری زیادی برایتان به دنبال داشته باشد اشاره می‌کنیم:
۱. وقتی مهربانی می‌کنید، استرس تاثیری بر رویتان نخواهد داشت.

نشان دادن محبت به دیگری – به ویژه کسی که دوستش دارید – از سیستم عصبی بدنتان دربرابر اضطراب های روزانه محافظت می‌کند. در سال ۲۰۰۷ محققی از دانشگاه آریزونا میزان هورمون کورتیزول در ۱۵ مرد و زنی که در برابر عوامل استرس‌زای متعدد قرار گرفته بودند را ارزیابی کرد. بعد از آن از بعضی از شرکت‌کننده‌ها خواسته شد نامه‌ها یا یادداشت‌هایی به کسی که دوستش دارند بنویسند و در آن همه دلایلی که باعث می‌شود آنها را آنقدر دوست داشته باشند را بیان کنند. آن دسته از شرکت‌کننده‌هایی که نامه محبت آمیز را نوشته بودند، میزان کورتیزول به مراتب پایین‌تری نسبت به آنهایی داشتند که هیچ محبتی ابراز نکرده بودند.

نتیجه‌گیری محققان؟ عمل ساده گفتن دوستت دارم به دیگران به شما در برخورد با مشکلات، خستگی‌ها و ناراحتی‌های جسمی توانایی بیشتری می‌دهد.

۲. بعد از مهربانی کردن، شادتر به رختخواب می‌روید.

تیمی از محققان دانشگاه ییل به ۷۷ نفر فرد بزرگسال ۱۸ تا ۴۴ ساله به صورت روزانه پیام می‌فرستادند و شرکت‌کننده‌ها می‌بایست هرشب درمورد اتفاقات استرس‌زایی که آن روز تجربه کرده بودند (از مسائل مربوط به محل کار گرفته تا مشکلات خانوادگی، خستگی‌های شخصی و مشکلات مربوط به سلامتی)، رفتارهای محبت‌آمیز و مهربانانه‌ای که انجام داده بودند، اینکه روحیه کلی‌شان مثبت بوده یا منفی گزارش دهند.

هرچه افراد اعمال و رفتارهای محبت‌آمیز بیشتری نشان داده بودند و به دیگران کمک کرده بودند، حتی با کارهای ساده‌ای مثل نگه داشتن در برای رد شدن کسی، سطح استرس‌شان پایین‌تر بوده و شادتر و آرام‌تر به خواب می‌رفتند.

۳. مهربان و دوست‌داشتنی باشید = کمتر مریض شوید

تحقیقات نشان می‌دهد که کسانیکه زمان بیشتری را وقف کمک به دیگران می‌کنند، علائم کمتری از التهابات در جریان خونشان داشته و توانایی بهتری برای مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌ها از خود نشان می‌دهند. التهاب با بیماری‌های متعددی در ارتباط است مثل سرطان و دیابت. پس با کمک کردن به دیگران می‌توانید احتمال بروز بسیاری بیماری‌ها را در خودتان پایین بیاورید.

۴. وقتی مهربان و ملاحظه‌کارید، وضعیت کلسترولتان بهتر است.

طبق بعضی تحقیقات که بر روی دانشجوها انجام گرفت، همان نوشتن یک یادداشت مهربانانه به همسر یا دوستان و افراد خانواده که در نکته ۱ به آن اشاره کردیم، کلسترول «بد» را در خون پایین می‌آورد.

۵ همینطور فشار خونتان.

با بخشیدن یک نفر که نسبت به او کینه به دل دارید، فشارخونتان را پایین بیاورید. چه عصبانیتی ناگهانی باشد چه کینه‌ای قدیمی نسبت به یکی از دوستانی یا اقوام، سعی کنید آن را از دلتان بیرون کرده و از فوایدی که برای قلبتان دارد بهره‌مند شوید.

۶. درد دیگر چندان اذیتتان نمی‌کند.

نشان دادن محبت و مهربانی از خودتان، دردهای جسمی را برایتان قابل‌تحمل‌تر می‌کند. در تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ انجام گرفت، بیش از ۱۰۰ بیمار که با دردی مزمن دست و پنجه نرم می‌کردند، توسط روانشناسان مورد ارزیابی قرار گرفتند تا ببینند تا چه میزان دردشان جدی است و تا چه میزان آن را پذیرفته و درک می‌کنند. آنهایی که نسبت به بدنشان رفتاری ملایم‌تر داشتند – مثلاً بخاطر اینکه حالشان بهتر نمی‌شود از دست خودشان عصبانی نشده یا خجالت نمی‌کشیدند – نسبت به دردشان تحمل بالاتری داشته و آن را بهتر می‌پذیرفتند تا آنهایی که مدام به مشکلشان فکر کرده و هیچ استراحتی به خودشان نمی‌دادند.

۷. مهربان بودن جذاب‌ترتان می‌کند.

از گروهی زن و مرد خواسته شد درمورد جذابیت ۶۰ عکس از صورت بی‌حالت زنان نظر بدهند. شرکت‌کننده‌ها صورت زنانی که حالات و ویژگی های مهربان‌تر (صداقت، اصالت، و …) داشتند را زیباتر از صورت آنهایی دانستند که محققان آنها را «بدجنس» یا «بد‌طینت» توصیف کرده بودند.

۸. دیگران بیشتر دوستتان خواهند داشت.

وقتی با دیگران مهربان‌تر هستید، بیشتر دوست دارند که در جمع‌هایشان باشید، شما را وارد زندگی‌های احساسی‌شان کنند و محبت‌هایتان را جبران کنند. فقط چندبار بیشتر تشکر کردن هم اینکار را انجام می‌دهد.

ارتباط اجتماعی عامل مهمی در سالم نگه داشتن جسم و فکر ماست. کسانیکه باور دارند متعلق به یک گروه هستند نسبت به افراد تنهاتر، بیشتر عمر کرده، بهتر فکر می‌کنند و کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند. آنها همچنین خوش‌بین‌تر بوده، کمتر افسرده بوده و چندان دچار اضطراب نمی‌شوند.

ازآنجاکه بسیاری از روابط امروز ما دیجیتال شده است، حتی فیسبوکو اینستاگرام هم می‌توانند این احساس گرم متعلق بودن را ایجاد کند. دیگران را تحسین کنید و ببینید چقدر خودتان احساس بهتری پیدا خواهید کرد.

۹. وقتی باملاحظه‌ رفتار می‌کنید، بازده کاری بالاتری خواهید داشت.

کارمندانی که در فضایی مهربانانه‌تر و با ملاحظه‌‌تر کار می‌کنند (در ترس مدیریت موشکافانه رئیس یا بدخواهی‌ها و زیرآب‌زنی‌های همکارانشان نیستند)، با بازده بالاتری کار کرده، از نظر جسمی سالم‌تر بوده و انگیزه بیشتری برای پیشرفت در کار خواهند داشت. دوست دارید بدانید چطور از این فایده بهره ببرید: اگر کارآموز جدیدتان به نظر توانایی لازم را ندارد. کمی فشار را از روی او بردارید. به کاری که خارج از شرکت انجام می‌دهد علاقه نشان دهید و ببینید که چطور پیشرفت خواهد کرد!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهناز خانم