مطالب پزشکی را با طب فا دنبال کنید

۱۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

درمان سریع کم خونی

آهن در دو شکل وجود دارد: آهن هم (Heme Iron) که از منابع گوشتی سرچشمه می گیرد و آهن غیر هم. آهن هم بهتر از آهن غیر هم جذب می شود و بر همین اساس مقدار توصیه شده روزانه آهن مصرفی برای گیاهخواران دو برابر بیشتر است. با این وجود، گیاهخوارانی که از یک رژیم غذایی متنوع برخوردار هستند، چندان در معرض خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن قرار ندارند. پس از بلوغ، مقدار توصیه شده روزانه آهن مصرفی برای زنان به واسطه چرخه های قاعدگی بیشتر است.

گوشت

در اینجا بیشتر تمرکز روی گوشت گاو است. گوشت مرغ، بوقلمون، و بره نیز منابع خوبی برای آهن هستند. گوشت حاوی آهن هم است که جذب آن برای بدن آسان‌تر است و از این رو، آهن بیشتری را از این مواد غذایی دریافت می کنید. منابع بدون چربی گوشت گاو توصیه می شوند.

نرم تن صدف‌دار

میزان آهن هم موجود در میگو، صدف چروک، و صدف دو کفه ای تقریبا مشابه با گوشت است و این به معنای جذب آسان‌تر توسط بدن است.

توفو

توفو منبع خوبی برای پروتئین است و از محتوای آهن خوبی نیز بهره می برد. از مصرف توفو با کلسیم افزوده شده پرهیز کنید زیرا کلسیم جذب آهن را کاهش می دهد.

لوبیا

افزون بر این که لوبیا منبع خوبی برای پروتئین محسوب می شود، این ماده غذایی در انواع مختلف خود منبع خوبی برای آهن نیز است.

بروکلی

هنگامی که موضوع محتوای آهن مطرح می شود، بروکلی از جمله ابرسبزیجات در نظر گرفته می شود. افزون بر آهن، بروکلی منبع خوبی برای ویتامین C است که به بدن در جذب آهن کمک می کند.

سبزیجات

سبزیجات از جمله سبزیجات سبز برگ، لوبیا سبز، و گوجه فرنگی منابع خوبی برای آهن هستند. آب گوجه فرنگی نیز یکی از معدود نوشیدنی های حاوی آهن محسوب می شود.

میوه های خشک

برگه های زردآلو، هلو، آلو و کشمش منابع خوبی برای آهن هستند. آنها میان وعده هایی مغذی و خوشمزه نیز محسوب می شوند. همانند آب گوجه فرنگی، آب آلو نیز یک نوشیدنی حاوی آهن است.

مغزهای خوراکی

بیشتر مغزهای خوراکی از جمله بادام هندی، فندق، پسته، و بادام حاوی آهن هستند. از این رو، مصرف یک مشت از آنها می تواند یک میان وعده مغذی باشد. همچنین، می توانید مغزهای خوراکی را با چند میوه خشک شده ترکیب کنید تا آهن بیشتری دریافت کنید.

تخم کدو تنبل

دانه های کدو تنبل خام منبع خوبی برای آهن هستند. اگر قصد دارید آنها را بو دهید از گرمای بیش از اندازه پرهیز کنید زیرا می تواند محتوای آهن دانه های کدو تنبل را کاهش دهد.

نان ها و سیریال (غلات صبحانه)

در برخی کشورهای جهان، مانند آمریکا، آردها با ویتامین ها و مواد معدنی از جمله آهن غنی می شوند. با نگاه به فهرست مواد تشکیل دهنده می توانید از این مساله اطمینان حاصل کنید. از جمله محصولاتی که با آردهای غنی شده تهیه می شوند می توان به نان، سیریال، و پاستا اشاره کرد. به طور کلی، سریال های دارای سبوس از آهن بیشتری نسبت به دیگر سریال ها برخوردار هستند.

میوه‌جات

اگرچه آنها از نظر فنی حاوی آهن نیستند، اما میوه های سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، لیمو، و کیوی به جذب بهتر آهن از رژیم غذایی کمک می کنند. از این رو، آنها را می توان همراه با مواد غذایی سرشار از آهن استفاده کرد تا نتیجه بهتری در زمینه جذب آهن تجربه شود.

پیشگیری کنید

به این نکته توجه داشته باشید که محصولات لبنی حاوی کلسیم هستند که در جذب آهن از مواد غذایی دیگر اگر به صورت همزمان مصرف شوند، اختلال ایجاد می کنند. به عنوان مثال، مصرف مقدار زیادی شیر در روز می تواند در جذب آهن کافی از رژیم غذایی اختلال ایجاد کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهناز خانم

مراقبت از مو در تابستان

کارشناسان بر این باورند که موها در تابستان به علت تعریق بیش از حد و گرد و غبار آسیب می‌بینند، اما نتایج مطالعات جدید نشان داده است این گرمای خورشید و اشعه UV است که به مو آسیب می‌رساند و حتی منجر به تغییر رنگ آن نیز می‌شود.

این پزشکان در عین حال اظهار کردند: تعریق بیش از حد مو خوب نیست و منجر به چسبندگی و جذب گرد و غبار و آلودگی هوا می‌شود. بنابراین، موها در تابستان نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

بهترین مراقبت های مو در فصل تابستان

شست‌وشو موها

رطوبت، گرما، گرد و غبار و عرق منجر به آسیب رساندن به مو و پوست سر و عفونت‌های باکتریایی و قارچی می‌شود. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سر، باید موهای خود را شست‌وشو دهید.

چرب کردن مو

از آنجا که شست‌وشوی بیش از حد منجر به از بین رفتن رطوبت می‌شود، باید سر خود را چرب کنید، البته به مقدار کم و با روغن‌های مناسب سر.

پوشش مو زیر نور خورشید

قرار گرفتن مستقیم مو در نورخورشید و اشعه UVبه مو آسیب می‌رساند. برای جلوگیری از آسیب مو در معرض نورخورشید از کلاه، روسری و یا هر پوششی استفاده کنید.

اتو مو و شوار ممنوع

استفاده از سشوار و همچنین اتوی مو به فولیکول‌های مو آسیب می‌رسانند.

شنا کردن با کلاه مخصوص

همیشه در هنگام شنا موهای خود را با کلاه بپوشانید تا از مواد شیمیایی استخر مانند کلر دور بمانند. علاوه بر این، بعد از استخر بلافاصله موهای خود را شست‌وشو دهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهناز خانم

نقش یوگا در لاغری

درست است که انجام حرکات یوگا به‌ طور مداوم می‌تواند روی وزن فرد اثر بگذارد، اما نه به آن شکل «سنتی» که ما از ورزش و فعالیت بدنی انتظار داریم و معتقدیم که ورزش با سوزاندن کالری‌های اضافه، منجر به کاهش وزن می‌شود.

معمولاً کاهش وزن زمانی اتفاق می‌افتد که کالری دریافتی فرد کم‌تر از چیزی باشد که در روز می‌سوزاند و اغلب افراد باید هم میزان انرژی دریافتی و هم کالری‌ای را که در روز می‌سوزانند، تغییر دهند، تا به وزن موردنظرشان برسند. خیلی از حرکات یوگا در مقایسه با ورزش‌های دیگر مثل پیاده‌روی، دویدن آرام و… کالری کمتری می‌سوزاند؛ با این حال تمرکز فرد را بیش‌تر می‌کند و باعث می‌شوند که فرد بیش‌تر به بدنش اهمیت بدهند، بنابراین افرادی که یوگا کار می‌کنند، معمولاً انتخاب‌های غذایی سالم‌تری دارند و مراقب غذا خوردن‌شان هستند. علاوه بر این خیلی‌ها به دلیل استرس و اضطراب پرخوری می‌کنند و چون یوگا باعث آرامش و مهار استرس می‌شود، روی دریافت کالری روزانه‌ی آن‌ها اثر گذاشته و به‌طور ثانویه به کاهش وزن کمک می‌کند.

لزوماً مؤثر نیست

دکتر لوئیس ماهارام (Lewis Maharam)، عضو انجمن پزشکی ورزشی آمریکا:

بله، خیلی از افراد مشهور از یوگا برای لاغری استفاده می‌کنند. یوگا نوعی سنت پیچیده شامل تمرینات فیزیکی- روش‌های تن آرامی و خودآرامی و تنفس است اما آن چیزی که واقعاً به‌شما کمک می‌کند تا چربی بسوزانید و وزن‌تان را پایین بیاورید، ورزش‌های هوازی هستند. در واقع اگر کسی قرار است با یوگا وزن کم کند باید در کلاس ورزشی شرکت کند که شدکت حرکاتش بالا بوده و باعث می‌شود ضربان قلب افزایش پیدا کند. یوگا انواع مختلفی دارد که بعضی انواع آن بیش‌تر روی تمرینات ذهنی متمرکز است، در حالی که یوگای قدرتی بیش‌تر شبیه تمرینات ورزشی است تا یک شیوه‌ی فکری و ذهنی؛ بنابراین اگر می‌خواهید با یوگا وزن کم کنید، باید چیزی بیش‌تر از تمرین‌های ذهنی و کششی انجام دهید.

دنبال بهترین باشید

لی کروز (Leigh Crews)، عضو انجمن پزشکی ورزشی آمریکا:

پاسخ کوتاه به این سؤال که آیا یوگا برای لاغری مطلوب است یا نه، این است که هیچ پاسخ کوتاهی به این سؤال وجود ندارد! واقعیت این است که یوگا انواع و اقسام مختلفی دارد و با قاطعیت نمی‌توان درباره اثربخشی این فعالیت‌ها روی روند کاهش وزن نظر داد. متخصصان معتقدند که افزایش سطح فعالیت بدنی، گامی مناسب برای شروع فرایند کاه شوزن است؛ بنابراین اگر می‌خواهید با یوگا وارد این فرایند شوید، باید مطمئن باشید که بهترین نوع آن را انتخاب کرده‌اید.

به‌ عنوان مثال، تمرینات یوگا آشتانگا (Ashtanga) با یوگای قدرتی، شدت نسبتاً بالایی دارد و یک انتخاب هوشمندانه برای کسانی است که می‌خواهند به وزن ایده‌آل و فرم بدنی دل‌خواهشن برسند. این نوع یوگا هم انعطاف‌پذیری بدن را افزایش می‌دهد و هم سیستم قلبی و عروقی را تقویت می‌کند. یکی دیگر از اثرات مهم یوگای قدرتی، این است که بدن را درگیر حرکاتی می‌کند که مجبور به کنترل وزن بوده و در نتیجه سلامت استخوانی را بهبود می‌بخشد.

یکی دیگر از فواید مهم یوگا این است که باعث می‌شود کنترل بیش‌تری روی ذهن‌تان داشته باشید، جلوی پرخوری‌ها را بگیرید و با دقت بیش‌تری مراقب کالری‌های دریافتی‌تان باشید. آگاهی که یوگا نسبت به بدن‌تان به شما می‌دهد، شما را نسبت به رفتاری که با آن دارید، حساس‌تر می‌کند و در نتیجه به مرور برنامه غذایی‌تان تنظیم می‌شود تا خیلی به خودتان گرسنگی ندهید و وقتی نوبت به غذا خوردن می‌رسید، به‌محض داشتن احساس رضایت (نه لزوماً سری کامل) دست از غذاخوردن بکشید.

اگر احساس شوید

دکتر آنی کی (Aniie Key)، متخصص تغذیه:

یوگا به دلایل مختلف منجر به کاهش وزن می‌شود و اگر با یک برنامه غذایی صحیح همراه شده و فرد توصیه‌های تغذیه‌ای لازم را نیز رعایت کند، می‌تواند خیلی مؤثر باشد. یوگا نوعی علم و ورزش قدیمی است که صدها سال قبل در هند به‌وجود آمده و اگرچه امروز خیلی از ما آن را به‌عنوان یک ورزش در نظر می‌گیریم، ولی یوگای واقعی شامل یک‌سری تغییرات در سبک زندگی، رژیم غذایی، رویکردهای ذهنی، انتخاب‌های فردی و… است و جهان‌بینی شما را عوض می‌کند؛ بنابراین کسانی که یوگا را به‌عنوان یک فعالیت بدنی روزمره پذیرفته‌اند.

نسبت به حجم غذا خوردن‌شان، انتخاب‌های غذایی و حجم خوراکی‌هایی که در هر وعده می‌خورند، حساسیت بیش‌تری پیدا کرده و با اصلاح سبک زندگی خود می‌توانند به وزن ایده‌آل‌شان برسند.

نمی‌سوزاند اما…

دکتر جین کَستی (Jen Cassetty)، مشاور تناسب اندام انجمن پزشکی ورزشی آمریکا:

از نظر تئوری یوگا برای لاغری ممکن است. این ورزش، در دسته فعالیت‌های بدنی با شدت بالا که کالری سوزی زیادی دارند، طبقه‌بندی نمی‌شود، اما در کلاس‌های یوگا که معمولاً ۷۵ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد، اغلب ماهیچه‌های بدن درگیر حرکات میان‌تنه، کشی، تعادلی، قدرتی و… می‌شود. اگر قرار است به یوگا به‌ عنوان روشی برای کاهش وزن توجه شود، باید چهار، پنج روز در هفته تمرین کنید و هم‌زمان رژیم غذایی متعادل، متنوع و متناسبی داشته باشید و میزان کالری دریافتی روزانه‌تان را محدود کنید. در این صورت متابولیسم با سوخت و ساز بدن افزایش پیدا می‌کند و به‌ مرور اثرات یوگا روی کاهش وزن و کاهش سایر بدن‌تان مشخص می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهناز خانم

کالری سوزی مردان بیشتر از زنان است

آیا مردها واقعاً در زمینه‌ی کاهش وزن از زن‌ها خوش‌شانس‌ترند یا فقط خطای دید است که باعث می‌شود لاغرتر به‌نظر برسند؟ احتمالاً ترکیبی از هر دو ! در ادامه پنج دلیل جذاب (و کمی ناامیدکننده) موفق‌تر بودن آقایان در زمینه‌ی رژیم گرفتن و کالری سوزی را می‌خوانید.

مردها عضلانی‌ترند و کالری سوزی بیشتری دارند

ملوان زبل را با آن بازوهای عضلانی‌اش یادتان هست که هیچ‌کس حریفش نمی‌شد؟ در واقعیت هم توده‌ی بدون چربی یا عضلانی مردها نسبت به زن‌ها به‌خصوص در بالاتنه بیش‌تر است، از آن‌جا که عضلات در مقایسه با توده چربی، کالری سوزی بیشتری دارند، بنابراین متابولیسم پایه یا سوخت‌وساز بدن مردها حدود ۵ تا ۱۰ درصد بالاتر است، اگر از این موضوع ناراحت هستید، می‌توانید هورمون تستوسترون را سرزنش کنید. تستوسترون هورمون قدرت‌مندی است که در بدن مردها حدود ۱۰ برابر بیش‌تر از زن‌ها است و سنتز پروتئین را افزایش می‌دهد. در نتیجه هرچقدر تستوسترون بیش‌تر باشد، توده‌ی عضلانی بدن هم بیش‌تر شده و سوخت و سازتان بالاتر می‌رود. به‌همین خاطر هست که مردها در طول روز کالری بیش‌تری نسبت به زن‌ها می‌سوزانند.

استروژن چربی‌سوزی را در بدن خانم‌ها کم میکند

استروژن یا هورمون زنانه مزایای خاص خود را دارد و مسئول تنظیم میل جنسی و آماده کردن بدن برای بارداری است، ولی وقتی پای کاهش وزن به‌میان می‌آید این هورمون آن‌قدرها هم کمک‌کننده نیست نه‌تنها توده‌ی چربی بدن در خانم‌ها حدود ۶ تا ۱۱ درصد بیش‌تر از آقایان است، بلکه مطالعه محققان دانشگاه «نیوساوث ولز (University of New South Wales) نشان داده است که استروژن، توانایی بدن را برای کالری سوزی بعد از غذاخوردن پایین می‌آورد. معنی‌اش این است که خانم‌ها هم چربی بیش‌تری دارند و هم وقتی چربی وارد بدن‌شان می‌شود بیش‌تر از آن نگه‌داری می‌کنند.


خانم‌ها بیش‌تر هوس شیرینی میکنند

اگر قرار باشد خانم‌ها و آقایان در زمینه‌ی غذاخوردن احساسی با هم رقابت کنند، قطعاً گروه اول برنده‌اند. براساس مطالعات انجام شده در مؤسسه تحقیقاتی بروکهون (Brookhaven)، وقتی مردها در معرض تصویر یا بوی غذاهای خاصی مثل پیتزا یا کیک قرار می‌گیرند، راحت‌تر از خانم‌ها هوس‌شان را کنترل کرده و می‌توانند به چیز دیگری جز غذا خوردن فکر کنند علاوه بر این در مواجهه با استرس خانم‌ها بیش‌تر به سمت غذا متمایل می‌شوند تا به آرامش برسند.

مردها زودتر به رژیم جواب میدهند

به لطف متابولیسم بالاتر، بدن مردها بهتر و سریع‌تر به رژیم‌های غذایی کاه شوزن جواب می‌دهد و لاغر می‌شود. مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله‌ی تغذیه بریتانیا منتشر شده، نشان داده است که مردها بعد از دو ماه رژیم گرفتن، دو برابر بیشتر از خانم‌ها به برنامه‌هایی مثل اتکینز (Atkins)‌ پاسخ می‌دهند و سه برابر بیش‌تر چربی می‌سوزانند. اگر خانم هستید، قبل از این‌که شانس بدتان را لعنت کنید باید این نکته را بدانید که بعد از شش ماه، روند کاهش وزن شما تقریباً به اندازه‌ی ک مرد خواهد بود، پس به رژیم گرفتن و ورزش کردن ادامه دهید چون بدون در نظر گرفتن جنسیت، با سوزاندن ۳۵۰ کالری در هفته، می‌توانید نیم‌کیلو وزن کم کنید.

مردها حتی اگر وزن کم نکرده باشند، باز به‌نظر می‌رسند که لاغر شده‌اند!

توزیع چربی بین دو جنس کاملاً با هم فرق می‌کند؛‌خانم‌ها معمولاً از ناحیه‌ی باسن و ران چاق می‌شوند، در حالی که چربی در اطراف شکم آقایان جمع می‌شود. به‌همین خاطر هم هست که وقتی چربی‌های این ناحیه از بین می‌روند، قضیه بیش‌تر به‌چشم می‌آید. هرچند قبل از این‌که شکل بدن‌تان را سرزنش یا به الگوی چاقی مردها حسادت کنید، بهتر است بدانید که چاقی سیبی‌شکل خطرناک‌تر است و آقایان را در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، سکته، دیابت و بعضی سرطان‌ها قرار می‌دهد چون تراکم چربی را در اطراف اندام‌های حیاتی بدن بالا می‌برد. این در حالی است که چاقی زنانه یا گلابی‌شکل زود به رژیم جواب نمی‌دهد ولی اصلاً خطر ندارد

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهناز خانم

تقویت حافظه

 از مادرتان بخاطر سرزنش کردنش که از شما می خواست تا صاف بنشینید، تشکر نمائید – بصورت  صاف ایستاده و بنشینید و چانه خود را به سمت بالا بچرخانید تا به افزایش جریان خون و اکسیژن بسمت مغز کمک کرده و آن را تا ۴۰ درصد افزایش دهید.

فونت جدید استفاده کنید

درباره حروف و فونتها صحبت می کنیم – محققان دریافته اند که استفاده از یک فونت جدید یا غیر معمول در مطالعه، می تواند به شما کمک کند که محتوا را بهتر به یاد داشته باشید.

فیلم‌های خنده‌دار ببینید

بر اساس نتایج یک مطالعه، توانایی یادگیری، یاد آوری و شناسایی و تشخیص تصویری همگی در میان یک گروه از افراد مسن که یک ویدیوی ۳۰ دقیقه ای خنده دار تماشا کرده بودند، بهبود داشت. پژوهشگر دکتر Gurinder Bains می گوید: رهایی از استرس امتیاز بزرگی است. او توضیح می دهد که”با افزایش سن، اثرات مخرب استرس می تواند توانایی یادگیری و سلامت حافظه را مختل می کند”. ” طنز و شادی، هورمون‌های استرس را که شامل کورتیزول و کاتکول آمینها است کاهش میدهد.

پیاده روی منظم داشته باشید

هیپوکامپوس – بعنوان مرکز حافظه مغز – با افزایش سن، کوچک شده و کاهش می یابد، اما تحقیقات نشان داده اند که افراد مسن با اقدام به پیاده روی در واقع  حجم بیشتری در هیپوکامپوس ایجاد کرده و از کوچک شدن آن پیشگیری می‌کنند.

دمبل بزنید

در یک مطالعه، برخی از شرکت کنندگان هنگام وزنه زدن در باشگاه، تصاویری را مشاهده کردند. دو روز بعد آنهایی که ورزش کرده بودند ۶۰درصد از تصاویر را به یاد آوردند، درحالی که این عدد برای آنهایی که اصلا ورزش نکرده بودند ۵۰درصد بود.

جویدن آدامس

ساده تر از این وجود ندارد. نشان داده شده که جویدن آدامس موجب افزایش ضربان قلب، فشار خون و جریان خون بسوی مغز شده و بهبود وضعیت حافظه کمک میکند.

استفاده از قلم و کاغذ

در جلسات نت برداری میکنید؟ یک دفتر یادداشت به همراه داشته باشید و صحبت‌های استاد یا مدیرتان را یادداشت کنید. اینکار تاثیر خوبی در تقویت حافظه دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهناز خانم

ناخن جویدن و درمان آن

ناخن جویدن می تواند دیگر رفتارهای استرسی مربوط به دهان مانند مداد جویدن، گاز گرفتن لب ها یا سیگار کشیدن را موجب شود.

ناخن جویدن اضطرابی به طور معمول شامل چهار مرحله می شود: ابتدا دست به سمت صورت یا دهان بالا می اید و برای چند ثانیه آنجا نگه داشته می شود، انگشتان به سرعت در برابر دندان های جلو قرار می گیرند و به آنها ضربه می زنند. سپس، یک سری از گاز گرفتن های اسپاسمی سریع رخ می دهند و با بازرسی دیداری یا احساس ناخن های به تازگی گاز گرفته شده با انگشتان دست دیگر دنبال می شود.

عفونت های خطرناک

عفونت یکی از عوارض جویدن ناخن است. اگر بخش بیش از اندازه بزرگی از ناخن را گاز بگیرد می توانید پوست ظریف و حساس زیر ناخن را در معرض هر گونه باکتری و عامل بیماری‌زای موجود در دهان قرار دهید و باید توجه داشته باشید که تعداد بسیار زیادی از آنها در دهان حضور دارند. دهان انسان پر از باکتری است و از این رو به راحتی می توانید خود را آلوده سازید.

یکی از شایع‌ترین انواع عفونت به نام پارونیشیا شناخته می شود و می تواند موجب تورم، قرمزی، درد، و توده های پر از چرک شود. عفونت می تواند برای چند هفته ادامه داشته باشد. جویدن کوتیکول های ناخن دلیل شایع پارونیشیا محسوب می شود.

التهاب، از عوارض جویدن ناخن

ترکیب شیمیایی بزاق دهان اجازه تجزیه چربی ها و دیگر مولکول های غذایی را می دهد. در شرایطی که بزاق به گوارش کمک می کند، اما اگر انگشت های دست به طور مرتب با دهان در تماس باشند می تواند آسیب و التهاب پوست نوک انگشتان را موجب شود. لیس زدن لب ها به دلیلی مشابه می تواند خشکی و ترک خوردن پوست آنها را به همراه داشته باشد. بزاق در حقیقت موجب خوردگی پوست می شود.


بیماری

در شرایطی که مواجهه انگشتان دست با باکتری های دهان خبر بدی است، دسترسی تمام میکروارگانیسم های کثیف روی انگشتان دست به دهان احتمالا شرایط بدتری را رقم خواهد زد. دستان ما با انواع مختلف سطوح و عوامل بیماری‌زا در ارتباط است و امکان باقی ماندن آنها زیر ناخن ها وجود دارد. با ورود میکروب ها و عوامل بیماری‌زا به داخل دهان امکان مواجهه با شرایطی ناخوشایند از یک سرماخوردگی تا یک ویروس معده جدی وجود دارد.

ناخن های فرو رفته

ناخن های انسان دارای یک لایه مولد به نام ماتریس هستند که همانند بستری برای شکوفایی تمامی سلول های ناخن عمل می کند. ناخن جویدن یا عفونت های مرتبط با جویدن ناخن می تواند به این ماتریس آسیب برساند و در نتیجه فرد با شرایطی مانند ناخن های فرورفته یا تغییر شکل ناخن ها مواجه شود.

زگیل صورت

با لمس یک زگیل مواد مسری آن می تواند زیر ناخن های انسان قرار بگیرند. لمس صورت یا دهان با این ناخن های آلوده می تواند به شکل گیری زگیل های روی صورت یا گردن منجر شود.

تبخال انگشت

اگر دارای تبخال های دهانی باشید – حدود ۴۰ درصد از بزرگسالان دارای آن هستند – شما می توانید انگشت های خود را با ویروس آلوده سازید. تبخال انگشت (Herpetic Whitlow) می تواند به شکل گیری تب منجر شود، اما نخستین نشانه ها شامل سوزش دردناک و احساس سوزن سوزن شدن در نوک انگشتان آلوده می شوند. پس از یک یا دو هفته ممکن است با زخم های پر از مایع یا خون به همراه درد مواجه شوید که برای دو هفته دیگر ادامه می یابند.

مشکلات دندانی

جایگاه هایی که ریشه های دندان را نگه می دارند می توانند به واسطه ناخن جویدن مزمن تغییر شکل داده یا از بین بروند و کج شدن دندان ها را موجب شوند. ناخن جویدن می تواند موجب شکستگی در دندان هایی شود که از آنها برای جویدن ناخن استفاده می کنید و می تواند التهاب و بیماری لثه را در پی داشته باشد.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهناز خانم

غذاهای چاق کننده را بشناسید

شکلات‌های تیره حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان ضدبیماری به‌نام پلی‌فنول (polyphenol) هستند که حتی روی روند کاهش وزن نیز تأثیر مثبت دارند، به‌ شرط این‌که در مصرف‌شان زیاده‌روی نکنید. ۳۰ گرم شکلات (به‌اندازه‌ی یک قوطی کبریت) ۱۵۵ کالری انرژی و ۹ گرم چربی دارد که ۵ گرم از آن نوع چربی اشباع است، پس اگر می‌خواهید با خوردن اسنک مورد علاقه‌تان چاق نشوید، سعی کنید هم اندازه نگه دارید و هم سراغ شکلات‌هایی بروید که کاکائوی بیش‌تر و شکر کم‌تر دارند.

قهوه

تعجب نکنید، کافئین قهوه به‌عنوان چربی‌سوز شناخته می‌شود و از سلول‌های مغزی هم در برابر آسیب‌های ناشی از دمانس یا زوال عقل حفاظت می‌کند اما وقتی یک فنجان بزرگ لانه با شیر پرچرب سفارش می‌دهید، انرژی دریافتی‌تان را تا ۳۰۰ کالری می‌رسانید و ۱۵ گرم چربی وارد بدن‌تان می‌کنید، پس اگر می‌خواهید از اثرات ضدچاقی این نوشیدنی بهره‌مند شوید، قهوه‌تان را سیاه و تلخ بنوشید تا فقط پنج کالری دریافت کنید و در صورت لزوم یک قاشق شیر کم‌چرب (حدود ۳۰ کالری) به آن اضافه کنید.

آجیل

خوردن آجیل قلب را سالم نگه می‌دارد و عمرتان را طولانی می‌کند، چون سرشار از اسید چرب امگا ۳، پروتئین، ویتامین‌ای‌ و فیبر است، اما آیا معنایش این است که هرچقدر دوست دارید می‌توانید آجیل بخورید؟ اگر به این سؤال جواب مثبت می‌دهید، باید منتظر چربی‌هایی که در بدن‌تان روی هم تلنبار شده و چاق‌تان می‌کند هم باشید. یک چهارم فنجان بادام حدود ۱۳۲ کالری انرژی دارد ولی خوردنش یک دقیقه بیش‌تر وقت نمی‌گیرد! پس به‌جای این‌که مشت مشت آجیل بخورید کاسه‌ی مغزهای روی میز را جمع کنید و توی کابینت بگذارید و هر روز یک تا دو واحد (هر واحد معادل ۶ تا ۱۰ عدد) آجیل دم دست‌تان بگذارید و در طول روز به همان مقدار ناخنک بزنید.

آیس‌تی (چای یخ)

چای جزو نوشیدنی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان است که به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند و خطر دمانس یا زوال عقل را با افزایش سن پایین می‌آورد. اگرچه خوردن یک فنجان چای شیرین شده به جای این‌که ضامن سلامتی‌تان باشد، مضر و از غذاهای چاق کننده است. در هر لیوان آیس‌تی حدود یک تا دو واحد قند وجود دارد و به‌همین خاطر هم کالری‌اش نسبتاً بالاست؛ بنابراین اگر می‌خواهید آیس‌تی بخورید، سراغ انواع آماده‌ی آن نروید، بلکه خودتان چای را آماده کنید و کم‌کم به آن عسل اضافهکنید تا شیرینی‌اش اندازه شود.

سس کچاپ

معتقد هستید که سس کچاپ یکی از بهترین چاشنی‌ها برای غذاست؟ ما هم با شما هم‌عقیده‌ایم. این سس هم کم‌کالری است و هم ویتامین آ دارد اما نقطه ضعفش این است که بخش عمده‌ی طعم آن را نمک و شکر می‌سازد و میتواند از غذاهای چاق کننده باشد؛ بنابراین دفعه‌ی بعد، پیش از این‌که سس را روی غذای‌تان خالی کنید، بیش‌تر فکر کنید! یک واحد سس کچا فقط معادل یک قاشق غذاخوری است.

سالاد ماهی تن

یک واحد ماهی تن که در آب کنسروشده حدود ۳۹ گرم پروتئین به بدن شما می‌رساند و فقط حدود ۱۸۰ کالری دارد، پس می‌تواند کاملاً رژیمی باشد، اما مشکل اصلی این‌جاست که خیلی‌ها به سالاد تن ماهی‌شان سس مایونز اضافه می‌کنند که به‌ازای هر قاشق حدود ۹۰ کالری انرژی و ۱۰ گرم چربی اضافه ایجاد می‌کند و در نتیجه سالاد تند ماهی از غذاهای چاق کننده است، پس اگر می‌خواهید سالادی رژیمی داشته باشید چشم‌تان را روی سس ببندید و در عوض، ماست یونانی را جایگزین کنید که سرشار از پروتئین است.


پنیر

پنیر منبع خوب پروتئین و کلسیم در رژیم غذایی محسوب می‌شود، ولی چربی و در نتیجه کالری بالایی دارد و از غذاهای چاق کننده محسوب میشود. به‌عنوان مثال، ۳۰ گرم پنیر چدار ۱۱۳ کالری و ۹ گرم چربی دارد که ۶ گرم آن از نوع اشباع است؛ بنابراین مراقب مقدار پنیری که در روز می‌خورید، باشید. البته لازم نیست حتماً پنیر بدون چربی بخورید چون چربی خاصیت سیرکنندگی دارد و می‌تواند گرسنگی را به‌تأخیر بیندازد. بهترین انتخاب‌ها برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند، استفاده از پنیر بز یا پنیر فتاست.

غلات آماده‌ صبحانه

روز نان را با خوردن یک کاسه غلات آماده شروع می‌کنید؟ این کار باعث می‌شود حجم زیادی فیبر و پروتئین به بدن‌تان برسد که البته برخلاف تصور خیلی‌ها، به‌ قیمت خوردن مقدار زیادی قند و سدیم تمام می‌شود؛ بنابراین اگر می‌خواهید با خوردن این صبحانه، سریع اضافه‌وزن پیدا نکنید، موقع انتخاب غلات آماده‌ی موردنظرتان حتماً برچسب روی جعبه را بخوانید و مطمئن شوید که غلات آماده‌ی که می‌خرید به ازای هر واحد (۲/۱ فنجان)، حداقل سه گرم فیبر و کم‌تر از ۱۰ گرم قند داشته باشد.

ماست میوه‌ای

یک لیوان ماست فقط حدود ۱۰۰ کالری انرژی دارد و سرشار از کلسیم دوست‌دار استخوان است ولی یک کاسه‌ی کوچک ماست میوه‌ای ۱۵۰ کالری و ۲۶ گرم قند خواهد داشت، پس بهتر است ماست میوه‌ای را در خانه و با میوه‌های تازه و عسل درست کنید و به‌جای ماست معمولی، سراغ ماست یونانی بدون چربی بروید که به‌طور طبیعی قند کم‌تر و دو برابر پروتئین دارد و شما را کاملاً سیر نگه می‌دارد.

آووکادو

این میوه‌ی گرمسیری جزو سوپر غذاهاست که انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها را در خود جای داده و فیبر موجود در آن شکم سیرکن است. از طرف دیگر آووکادو منبع خوب اسیدهای چرب غیراشباع است که برای سلامت قلب و عروق‌تان به آن‌ها احتیاج دارید؛‌ اما اگر هدف‌تان این است که وزن کم کنید، از مصرف بی‌رویه آووکادو جداً پرهیز کنید تا مبادا یک دفعه روی ترازو بروید و غافل‌گیر شوید. آووکادو پرچرب و در نتیچه پرکالری است، طوری که هر عدد از این میوه بیش از ۳۵۰ کالری وارد بدن می‌کند، بنابراین میان‌وعده‌ای که با آووکادو درست می‌کنید، حتی ممکن است از یک وعده غذای معمولی هم کالری بیش‌تری داشته باشد.

برگر گیاهی

بله برگر گیاهی هم میتواند از غذاهای چاق کننده باشد، فکر میکنید چون اسمش گیاهی است، کالری و چربی ندارد؟ اصلاً این‌طور نیست! اگر چه ساندویچ‌های برگر گیاهی چربی و کلسترول کم‌تری در مقایسه با همبرگرها و چیزبرگرهای معمولی دارند، اما با اضافه شدن سس کچاپ و پنیر و سس مایونز و نان ساندویچی، کالری‌شان به بیش از ۱۰۰۰ می‌رسد. البته لازم نیست تا آخر عمر از خوردن ساندویچ موردعلاقه‌تان چشم بپوشید تا چاق نشوید، اما بهتر است موقع انتخاب محتویات ساندویچ، کمی محتاط‌ـر باشید و آن را با انواع سبزی و سس‌های بدون چربی پر کنید.

میوه‌های خشک

مگر می‌شود به لواشک، برگه‌ی زردآلو، آلوی خشک یا آلبابوخشکه هم نه گفت؟! این میوه‌های خشک که از نظر خواص تقریباً شبیه میوه‌ها هستند با این تفاوت که آب‌شان را از دست داده و خشک شده‌اند. به همین دلیل هم یک فنجان میوه خشک چیزی حدود پنج تا هشت برابر میوه‌های تازه کالری و شکر دارد برای این‌که حساب کار دست‌تان بیاید، بد نیست بدانید که یک فنجان انگور تازه ۶۰ کالری انرژی دارد، در حالی که انرژی یک فنجان کشمش به ۴۶۰ کالری می‌رسد؛ بنابراین بهتر است تا حد امکان از میوه‌های تازه در برنامه‌ی غذایی‌ روزانه‌تان استفاده کنید و میوه‌های خشک را به‌عنوان چاشنی مصرف کنید، نه میان‌وعده

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهناز خانم

شاه میوه ها را بشناسید

به نقل از «تودی» در ادامه ۶تا از بهترین میوه ها که باید در برنامه‌ی غذایی خود جای دهید را معرفی می‌کنیم:

میوه‌ آسای

آسای نوعی توت است که برای قدرت بی‌نظیر آنتی‌اکسیدانی‌اش که به کاهش التهاب کمک میکند معروف شده است. این میوه همچنین حاوی پلی‌فنل بالایی است که در بهبود وضعیت کلسترول و سلامت کلی قلب بسیار موثر میباشد.

بلوبری

در مقایسه با سایر میوه‌ها، بلوبری بیشترین فعالیت آنتی‌اکسیدان سلولی را داراست. مصرف بلوبری میتواند به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کرده و همچنین برای تضمین سلامت قلب مفید باشد. از دیگر خواص بلوبری میتوان به محافظت در برابر سکته مغزی، تضمین سلامت بینایی و پیشگیری از سرطان اشاره کرد.

نارگیل

قسمت سفید نارگیل یا گوشتِ آن سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین B و E، کلسیم و آهن می‌باشد. روغن نارگیل که از گوشت این میوه بدست می‌آید، حاوی نوعی چربی اشباع شده به نام MCT است. خاصیت این چربی به گونه‌ای است که در اغلب موارد برای مصرف انرژی مورد استفاده قرار میگیرد و بعنوان چربی اضافه در بدن ذخیره نمی‌گردد. همچنین چربی موجود در نارگیل برای بهبود وضعیت کلسترول مفید است و برای مدت زمان مناسبی شما را سیر نگه میدارد.

گریپ فروت

علاوه بر اینکه سرشار از ویتامین ث است، این عضو خانواده‌ی مرکبات همچنین منبع بسیار خوبی از فیبر است که میتواند به روند کاهش وزنتان کمک کند. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که قبل از وعده‌ی غذایی خود گریپ فروت میل می‌کنند، نسبت به سایر افراد کاهش وزن بیشتری را تجربه خواهند کرد. همچنین مصرف گریپ فروت میتواند به تنظیم شدن سطح انسولین در بدن کمک کند.

آناناس

این میوه‌ی گرمسیر حاوی ترکیبی به نام بروملین است که ممکن است در کمک به هضم غذا موثر بوده و خواص ضدالتهابی داشته باشد. این ترکیب همچنین ممکن است تاثیر به سزایی در پیشگیری از سرطان، دیابت و بیماری‌های مختلف قلبی داشته باشد. بیشترین میزان بروملین در مرکز و درون آناناس وجود دارد، بنابراین هنگام برش زدن آناناس، بیخیالِ قسمت مرکزی آن نشوید!

انار

یاغوت‌های انار حاوی پلی‌فنول بوده که به کاهش فشارخون و مبارزه با سرطان کمک میکند. دانه‌های انار همچنین منبعی عالی از پتاسیم، فیبر و ویتامین ث میباشند. یک مطالعه ثابت کرده است که یک لیوان آب انار ۳برابر یک فنجان چای سبز، آنتی اکسیدان در خود جای داده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهناز خانم

درمان سلولیت

سلولیت تجمع بافت‌های چربی در زیر پوست است که اغلب در قسمت ران، باسن و پایین شکم دیده می‌شود. این بافت‌های چربی فشار زیادی روی عروق لنفاوی می‌آورند و موجب اختلال در تخلیه‌ی لنف و جریان خون در موضع خاصی می‌شوند، درنتیجه اختلال جریان خون، مواد شیمیایی و سموم حاصل از متابولیسم در دیواره‌‌‌ها رسوب کرده و در نهایت با تشکیل بافت فیبروز اطراف بافت چربی، سلولیت بروز می‌کند. چربی سلولیت از نظر فیزیولوژی مانند چربی طبیعی بدن است. این تجمع چربی معمولا به شکل فرورفتگی‌هایی روی پوست نواحی خاصی است. در موارد خیلی شدید، سلولیت ظاهر پوست را چروکیده می‌کند و روی آن نواحی پر از برآمدگی و فرورفتگی می‌شود.

دلایل بروز سلولیت

سلولیت اغلب در افراد دارای اضافه وزن دیده می‌شود؛ اما افراد لاغر هم ممکن است به این عارضه مبتلا شوند. یکی از مهم‌ترین دلایل سلولیت، عوامل ارثی است. یعنی احتمال پیدایش سلولیت در افرادی که در خانواده‌ی خود سابقه‌ی این حالت را دارند، بیشتر است. برخی عوامل دیگر عبارتند از:

– ضخامت و رنگ پوست (سلولیت در افرادی که پوست روشن دارند بیشتر دیده می‌شود).

– بارداری و استفاده از داروهای جلوگیری از بارداری

– رژیم غذایی نامناسب

– سوخت و ساز کند بدن

– عدم فعالیت فیزیکی

– تغییرات هورمونی

– کاهش آب بدن

نسخه‌های خانگی درمان سلولیت

سلولیت درمان قطعی ندارد، اما رعایت برنامه‌ی غذایی و ورزش و استفاده از برخی داروهای گیاهی به پیشگیری و درمان نسبی آن کمک می‌کند.

روغن کرچک

روغن کرچک به دلیل نفوذپذیری بالا، یک مرطوب‌کننده‌ی قوی محسوب می‌شود و در درمان سلولیت بسیار موثر است. به این منظور، این روغن را به دمای بالاتر از دمای محیط (ولرم) برسانید و به مدت ۲۰ دقیقه از آن برای ماساژ قسمت‌های موضعی که درگیر سلولیت هستند استفاده کنید. این قسمت‌ها را به خوبی ماساژ دهید و اجازه دهید روغن به مدت یک ساعت روی موضع سلولیت بماند، سپس به حمام بروید و بدن را با آب ولرم بشویید. می‌توانید عصاره‌ی لیمو، گریپ فروت و سنبل را با روغن کرچک ترکیب کنید.

عصاره‌ی هسته‌ی انگور

عصاره‌ی هسته‌ی انگور دارای آنتی‌اکسیدان و فلاوونوئیدهایی است که باعث تقویت گردش خون در پاها شده و قابلیت ارتجاعی (الاستسیته عروق خونی) عروق را حفظ می‌کند، درنتیجه از بروز سلولیت‌ها پیشگیری می‌شود. این عصاره‌ی گیاهی همچنین در پیشگیری از پیر شدن پوست و تقویت بافت عضلانی موثر است. به این منظور، چند قطره از این عصاره را روی موضع مورد نظر بریزید و ماساژ دهید.

قهوه

کافئین به افزایش متابولیسم بدن و جریان خون کمک می‌کند و باعث آزادسازی چربی‌ها از دیواره‌ی سلولی و استحکام پوست می‌شود. مقداری قهوه، روغن نارگیل و شکر را ترکیب کرده و یک خمیر درست کنید. این خمیر را کمی حرارت دهید و وقتی سرد شد، آن را روی بدن‌تان ماساژ دهید. این کار به رفع سلولیت‌ها کمک زیادی خواهد کرد.

سرکه‌ی سیب

سرکه‌ی‌ سیب از دوستان خوب پوست بوده و در مقابله با چند اختلال پوستی از جمله سلولیت‌ها، التهاب پوستی و قرمزی ناشی از کم آبی بدن بسیار موثر است.

سه قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و مقداری عسل را مخلوط کنید. یک پنبه بردارید، آن را با این ترکیب آغشته کرده و روی پوست ماساژ دهید تا موجب لایه برداری و حذف سلولیت‌ها شود. همچنین می‌توانید دو قاشق غذاخوری سرکه را با عسل و آب سرد مخلوط کنید و هر روز صبح به مدت یک ماه بنوشید.

گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی حاوی لیکوپن است و از تجمع چربی و تجزیه‌ی کلاژن پیشگیری می‌کند. یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه را با دو عدد گوجه‌فرنگی له شده مخلوط کرده و به مدت ۱۵ دقیقه از این ترکیب برای ماساژ قسمت‌های سلولیت استفاده کنید. به مرور زمان، اثر آن را در درمان سلولیت نواحی مختلف بدن خواهید دید.

گیاه آب بشقابی

گیاه آب بشقابی بدن را در ساخت کلاژن تحریک کرده و سیستم گردش خون را تقویت می‌کند، به این ترتیب از ایجاد سلولیت پیشگیری کرده یا آن را درمان می‌کند. این گیاه دیواره‌ی رگ‌ها را تقویت و موجب افزایش انعطاف‌پذیری در بافت همبند و استحکام پوست می‌شود.

 عصاره‌ی این گیاه را می‌توان در غالب مکمل‌های غذایی و کرم استفاده کرد.

نمک دریا

نمک دریا سموم پوست و بدن‌ را دفع می‌کند و در پیشگیری و درمان سلولیت موثر است. وان حمام را از آب گرم پر کرده و در آن به اندازه‌ی دو فنجان نمک دریا اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه در این آب بنشینید.

درمان سلولیت با آب پرتقال

نوشیدن آب پرتقال قبل از صبحانه به درمان سلولیت ، لکه‌های پوستی، چین و چروک پوست و رفع خطوط پوستی کمک می‌کند و باعث روشن شدن پوست می‌شود. مصرف آب پرتقال در هنگام ناشتا در تصفیه‌ی خون و آب‌رسانی پوست موثر است.

ویتامین E

ویتامین E پوست شما را سالم و مرطوب نگه می‌دارد و از بروز مشکلات پوستی از جمله خارش، التهاب، قرمزی و کشش پوست جلوگیری می‌کند. برای کمک به درمان سلولیت، محل آسیب دیده را با ویتامین E ماساژ دهید.

ژلاتین

مصرف روزانه‌ی دو قاشق غذاخوری ژلاتین می‌تواند در پیشگیری و درمان سلولیت با افزایش قدرت عضلانی موثر باشد.

از مسواک استفاده کنید

استفاده از یک مسواک نرم در کاهش میزان سلولیت و بازسازی سلول‌های جدید و سالم کمک‌کننده است. روزی دو بار یک مسواک خشک را از چپ به راست، قبل از حمام روی منطقه بکشید. این کار به جریان خون بهتر در مناطق سلولیت و بازسازی سلول‌های سالم کمک می‌کند.

توصیه‌های طلایی

– مصرف عسل، هویج، کلم بروکلی، گندم با گلوتن و پروتئین به کاهش سلولیت کمک بسیاری می‌کنند.

– برای کنترل سلولیت از مصرف سس تند، تنقلات شور (حتی آجیل‌های بوداده) و غذاهای سرخ شده بپرهیزید.

– کم آبی بدن از دلایل اصلی بروز سلولیت است، بنابراین مصرف مایعات را افزایش دهید.

– ماهی یا کپسول روغن ماهی (دو تا سه بار در هفته)به خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند.

– استفاده از مرطوب‌کننده‌های دارای شیر (دو بار در طول روز) مفید است.

– تمرین‌های ورزشی منظم در کنترل سلولیت بسیار موثر است.

– مصرف قند و شکر را کاهش دهید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
مهناز خانم

زولبیا بامیه نخورید

زهره پوراحمد با بیان اینکه مصرف زولبیا و بامیه فواید و مضراتی دارد، اظهار داشت: مضرات استفاده از این شیرینی بیش از فواید آن است.
وی افزود: جعبه های زولبیا و بامیه باید مجوز بهداشتی داشته باشد و بر روی بسته بندی جعبه ها آرم سازمان غذا و دارو هک شده باشد در غیر این صورت از مصرف آنها پرهیز نمایند.
پوراحمد در ادامه به فواید این شیرینی اشاره کرد و گفت: از فواید زولبیا و بامیه فقط می‌توان به این اشاره کرد که برای لحظات اول بعد از افطار به جهت اینکه دارای قندهای ساده بالایی است، یک تا دو عدد توصیه به مصرف می‌شود و این قندهای ساده سریع شکسته می‌شود و قند خون مورد نیاز را سریع بالا می‌برد.
وی اظهار داشت: بر عکس فواید که مختصر است، مضرات آن بی شمار است و می‌توان به کالری بالای آن که منجر به افزایش وزن و ناراحتی‌های متعاقب آن می‌شود، اشاره کرد. همچنین با توجه به اینکه قندهای ساده آن بالاست، به همین دلیل اصلا به بیماران دیابتی و همچنین افراد عادی به جز در همان لحظات اولیه افطار توصیه نمی‌شود؛ چراکه قندهای ساده در بدن سریع به چربی تبدیل می‌شود.
کارشناس اداره کل نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه زولبیا و بامیه چربی بالایی دارد، اظهار داشت: این شیرینی‌ها درون روغن بطور غوطه‌ور سرخ می‌شود و از همه مهم‌تر اینکه احتمال دارد از روغن‌های نامناسب برای طبخ آنها استفاده شود در نتیجه با وجود آنکه چربی بالایی دارد، مواد مخاطره‌آمیز برای سلامتی مانند پراکسید و اسیدیته نیز دارد.
پوراحمد گفت: از آنجا که معمولا نوع مصرف با مقاومت همراه خواهد بود توصیه می‌شود در مصرف زولبیا و بامیه احتیاط شود و به یک الی ۲ عدد در روز اکتفا کنید.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
مهناز خانم